Quantcast
Channel: Bjørn Kenneth Muggerud » Seiling
Viewing all articles
Browse latest Browse all 3

Nye seilopplevelser og herlige feriedager

$

Det er midt i ferien og jeg er på tur med mine herlige barn. På seiltur fra Danmark til Norge via svenskekysten. En ferie som både liten og stor har gledet seg til.

Etter å ha ligget en uke i Struer og fikset det mest nødvendige la vi avsted onsdag 7.juli. For første gang skulle jeg forlate søndre del av Limfjorden med min lille gule Granada 24 som har fått navnet “Goldfish”, noe som min yngste synes er et veldig passende navn.

Første stopp på veien ble Løgstør etter ni og halv time med seilas. Her ble vi liggende utenpå en annen seilbåt fra Thisted, “Svott”, som også skulle videre oppover i retning Ålborg.
Løgstør var en trivelig liten havn med et flott serviceanlegg, noe som er flott når man seiler en liten båt uten bad og vanntank.

Ekstra lang dag

Etter å ha vært litt trege om morgenen i Løgstør kom vi ikke avgårde før klokken var halv elleve og vi satte kursen mot første bropassering som var regulert til hver hele og halve time. Sallingsundbroen ble passert og vår ferd oppover det relativt trange farvannet mot Ålborg gikk for motor.

Grunnen til at jeg nevner Ålborg er at dette var satt som vår destinasjon for dagen. Ålborg havn var satt som destinasjon, noe som senere skulle vise seg å ikke være noen gjestehavn, og etter å ha passert både en jernbanebro og en bilbro med reguleringer på tidene valgte vi å fortsette til Hals selv om det gikk mot kveld.

Etter å ha vært på vannet i elleve timer ankom vi Hals halv ti på kvelden og fikk kilt oss inn på en ganske grei plass et stykke inne i havnen.
Her var det et yrende liv da det var Skansefest og marked, samt at det var mye båtfarende. Både barna og far likte seg så godt at vi ble noen dager i Hals før vi satte kursen videre.

Ut i åpent hav
Søndag morgen var det på tide å komme seg videre på ferden og kursen ble satt mot Læsø. Vesterø havn ble tastet inn på gps’en og vi la på vei utover mot Kattegat. Dette gjorde vi samtidig som regnet og et flashende lynvær kom. Med lynet blinkende foran oss i Kattegat var det ikke vanskelig å snu og legge seg på vent i havnen.

Frokosten som allerede var smurt kvelden før ble inntatt og klokken ble fort halv ti, samt at uværet hadde gitt seg. Igjen var vi på vei og Kattegat lå foran oss med deilig sjø og en helt grei vind for oss ferske seilfarere.

Sett bort fra en liten skur midt ute i Kattegat var det en virkelig flott seilas på flott sjø som ikke gjorde turen nevneverdig ubehagelig.

Bading, nye venner og herlig vær
Oppholdet på Læsø ble fort noen dager lenger enn først planlagt. Min yngste fant seg et par lekekamerater i en av nabobåtene og været var ganske godt, selv om det også viste seg fra sin våte side noen timer i løpet av de fem dagene vi ble liggende i Vesterø havn.

Det dårlige været ble utnyttet med museumsbesøk og en tur til saltsyderiet hvor de utvinner salt. Selvfølgelig ble det kjøpt med Læsøsalt som siden er blitt benyttet både i og på maten til stor nytelse.

Mot skjærene og ukjente farvann

Fra Læsø begynte vi turen nordover mot den svenske kysten. Vinga fyr på utsiden av Gøteborg ble satt som mål og på denne turen fikk vi både vind og sjø som gjorde at vi storkoste oss på den nesten åtte timer lange turen.
Havnen på Vinga var en liten og trivelig havn som ble ivaretatt av frivillige fra Vingas Vänner.

Her var det utedo, i flislagte toaletter, en liten kiosk og en koselig krok med tak over for hyggelig samvær på kvelden. Og, når klokken ble ni på kvelden var det allsang med populære Evert Taube viser.
Evert Taube vokste opp på Vinga fyr sammen med sin far som var fyrvokter på øya og artistvalget falt derfor naturlig. Forsanger var en norsk kar fra Nesodden som hvert eneste år dro rundt og underholdt kun for fornøyelsens skyld.

I denne havnen var det hyggelig for både liten og stor ombord i Goldfish. Og, sosialt samvær med andre seilere ble pleiet over god drikke på kvelden.

Det ble tid til både besøk i fyrtårnet, bading på øya og så ble fiskelykken forsøkt med kun en Berggylte som resultat.

Fra Vinga fyr gikk vi videre til det populære turiststedet Marstrand hvor vi nå er.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 3

Latest Images

Pangarap Quotes

Vimeo 10.7.0 by Vimeo.com, Inc.

HANGAD

MAKAKAALAM

Doodle Jump 3.11.30 by Lima Sky LLC

Trending Articles

Ang Nobela sa “From Darna to ZsaZsa Zaturnnah: Desire and Fantasy, Essays on...

Lola Bunny para colorear

Dino Rey para colorear

Girasoles para colorear

Dibujos de animales para imprimir

Renos para colorear

Dromedario para colorear

Long Distance Relationship Tagalog Love Quotes

Love Quotes Tagalog

RE: Mutton Pies (mely)

Latest Images

Pangarap Quotes

Vimeo 10.7.0 by Vimeo.com, Inc.